woensdag 12 augustus 2015

Een zware tocht door de Jura 2.0

Basel - Glovelier
Afstand: 87.2 km
Fietstijd: 6:18
Gemiddelde snelheid: 13.8 km/h
Maximale snelheid: 53.9 km/h

Dinsdagavond namen we de nachttrein van Utrecht naar Basel. We zouden de volgende dag van Basel naar Bern fietsen hadden we besloten. Toen ik in de trein het routeboekje bestudeerde zag ik pas dat het grootste deel van deze route een herhaling zou zijn van de weg die ik vorige zomer had afgelegd op Dag 9. Ik begon Tisja emotioneel voor te bereiden.

Doordat we route 7 in de verkeerde richting hadden gevolgd in Basel, duurde het bijna een uur voordat we Basel uit waren. Daarna verliep het navigeren ook nog niet helemaal soepel waardoor we in plaats van door het dal te fietsen, een heuvelrugje meepakten. Tisja merkte op dat de heuveltjes toch wel tegenvielen en met de zon op onze kop fietsten we richting onze eerste echte klim, de Col des Rangiers. Eenmaal op de rug van de berg zagen we dat de afdaling die we moesten hebben afgesloten was, er zat niets anders op dan de berg af te dalen via de andere zijde. Onder het geklingel van koeienbellen daalden we af. Het had aan deze kant van de berg geregend en terwijl we naar beneden zoefden werden we van tijd tot tijd werden we omhuld door vlagen warme bosdamp. Na de pittige klim en de brandende hitte waardoor we de afgelopen vijftig kilometer waren gefietst was deze afwisseling zeer welkom. De tintelingen in mijn handen en armen door het knijpen in de remmen nam ik voor lief. 

Eenmaal in het daldorpje aangekomen bleken we ongeveer tien kilometer uit koers te zijn gefietst. Het was al 18.00, de tweede bergpas zat er niet meer in, vanaf Glovelier namen we de trein naar Bern. Wel jammer, ik had graag nog een keer langs het Bellelay klooster gefietst.


 Basel:




















Geen opmerkingen:

Een reactie posten