zondag 16 augustus 2015

Dag 1: Een ondoenlijke route naar Kandersteg

Dag 1
Bern – Gampel
Afstand: 82.2 km
Fietstijd: 5:54
Maximale snelheid: 50.4 km/h
Gemiddelde snelheid: 13.9 km/h

's Ochtends namen we afscheid van Laura en fietsten we langs de Aare Bern  uit. We reden via kleine weggetjes en dorpjes verder. Naarmate we verder fietsten veranderden de heuveltjes naast ons in rotswanden die ons insloten en steeds dichterbij leken te komen. De geasfalteerde weg werd een onverhard pad en door het bos klommen we langzaam de berg op. Sommige stukken waren ontzettend steil. Elke keer als ik boven op een hellinkje stond, verscheen er een nieuwe helling die nog langer en steiler leek dan de vorige. Twee of drie keer moest ik van mijn fiets afstappen om hem het laatste stukje van de helling vooruit te duwen. Vorig jaar hoefde ik nergens te duwen. Had ik deze fietstocht onderschat? Of was ik vorig jaar fitter dan nu? Ik begon me zorgen te maken over de Simplonpas die op de planning stond voor de volgende dag. Om de Alpen via deze pas over te fietsen zouden we ruim 1.300 hoogtemeters moeten maken in één onafgebroken klim; meer dan drie keer zoveel als vandaag.

Later zagen we in het boekje staan: “Men verlaat de fietsroute 64 bij Kandergrund voor de laatste kilometers naar Kandersteg over de grote weg. De aangegeven fietsroute naar Kandersteg was ondoenlijk want de onverharde weg kende menige helling met stijgingspercentage van 13 a 15% waarbij je wel kunt trappen, maar je achterwiel op een gegeven moment alleen nog maar gruis wegschept terwijl je zelf langzaam omvalt. Mooie weg, maar niet om te fietsen met bagage”

Dit verklaarde een hoop. Ondanks dat we dit de vorige avond ook al hadden gelezen en zelfs een grote pijl hadden gezet op het punt waar we route 64 moesten verlaten, hebben we de ‘ondoenlijke’ route genomen naar Kandersteg. De route was wel ontzettend mooi, dus we hadden geen spijt van deze fout.

Eenmaal in Kandersteg hebben we de autotrein genomen naar Goppenstein; een ritje van vijftien minuten onder de bergtop door. Eenmaal uit de fietstrein vertelde het mannetje bij de kiosk ons dat de afdaling die we moesten hebben gesloten was. We zouden door een lange drukke tunnel moeten. We trokken onze opvallendste shirts aan, lichten aan en afdalen maar. Eenmaal beneden in Gampel vonden we een prima pizzeria en een camping.










De ondoenlijke, maar prachtige route naar Kandersteg:


Op de fietstrein van Kandersteg naar Goppenstein:




De tunnel:

Uitzicht na de tunnel:

Pizza!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten