zondag 22 juni 2014

Zelf doen...

"Nee! Zelf doen!"

Dat was, als ik mijn moeder mag geloven, een van mijn favoriete uitspraken toen ik een peuter was. En ik heb het niet van een vreemde. Want andersom heb ik ook vaak gehoord: "Nee, dat kunnen we thuis ook zelf doen", wanneer ik bijvoorbeeld een nieuwe spijkerbroek met gaten erin, of oorbellen met schelpjes eraan wilde hebben.

Ik had natuurlijk al lang met mijn fietsje naar een fietsenmaker kunnen gaan om hem in orde te laten maken. Maar ik wil het zelf doen. Niet alleen omdat het geld bespaard, maar ook omdat ik het interessant vind iets te leren over de techniek van mijn fiets. Iets dat redelijk belangrijk is wanneer je op fietstocht gaat lijkt me. Maar bovenal geeft het 'zelf doen', me een goed gevoel; ik ben zelf in staat mijn problemen op te lossen. 

De onderdelen zijn binnen. Nieuwe buitenband moet lukken. Maar de ketting vervangen en de remgrepen, dat heb ik nog nooit gedaan. Remgrepen op het stuur krijgen bleek geen probleem. En de bekabeling zou ook geen probleem zijn... Tenminste, als ik ook een kabelknipper had gekocht. Tja, nu sta ik toch wel een beetje met het zweet in mijn handen. 

Dinsdag ga ik naar What the Fiets, dit is een fietsenreparatieplaats op de campus in Utrecht die uit een heel tof innitiatief van studenten is ontstaan. Studenten van de master Sustainable Development werken hier vrijwillig, ze leren andere studenten zelf hun kapotte fietsen repareren en onderhouden. Hier profiteer je als student natuurlijk enorm van, want fietsenmakers zijn vaak duur. Daarnaast is het doel om de 'sustainability' van fietsen in Utrecht te verhogen. Veel studenten kopen namelijk, al dan niet illegaal, wegwerpfietsen, wanneer die kapot gaan worden ze verplaatst door een nieuwe. Het is vaak duurder de fiets te laten repareren bij een fietsenmaker, dan een nieuwe tweedehands fiets te kopen. 

Voor 10 euro per jaar kun je bij What the Fiets een abbonement nemen waarmee je gratis en onbeperkt gebruik kan maken van advies en gereedschap. Ik heb zo'n abonnement en ga er dinsdag heen, in de hoop dat me het lukt om de fiets zelf, met misschien een beetje hulp, op te knappen.

Wanneer het niet lukt, dan toch maar naar de fietsenmaker. Want mijn thesis, die moet ik ook nog zelf doen.


2 opmerkingen:

  1. Ha gevonden! Ontzettend leuk dat je dit gaat doen op je zelf-opgeknapte fiets. Ik zag een gedreven fietsenmaker in je, haha ;) Succes met de laatste voorbereidingen, misschien kan ik nog wat kunstjes van je afkijken dus ik hou je in de gaten. Groetjes, Eline

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Eline! Leuk dat je mijn blog hebt kunnen vinden en bedankt voor de reactie! Ik wens jou ook heel veel succes met voorbereiden voor je tocht naar Santiago de Compostella!

    BeantwoordenVerwijderen