donderdag 26 juni 2014

Handige jongens en ingesleten kettingen

Het gaat de goede kant op met het opknappen van de fiets. Dat moet ook wel, want maandag vertrek ik al.

Afgelopen dinsdag heb ik, met hulp van Laurens van What the Fiets en een aardige Schotse student, de remkabels vervangen en een nieuwe ketting op mijn fiets gezet. Ik hoopte dat de nieuwe ketting de oplossing zou zijn voor de problemen die ik had: af en toe een goed hoor- en voelbare tik omdat de ketting doorschiet. Echter, toen ik na het klussen wegfietste, werd het tikken alleen maar erger. Het werd zelfs onmogelijk om normaal te fietsen op sommige versnellingen. Had ik dan toch iets verkeerd gedaan?

Ik ben niet de enige met dit probleem. Op verschillende fora zie ik verbaasde reacties van personen die meer problemen hebben ná het vervangen van hun ketting, dan ervoor. Het blijkt dat de ketting inslijt op de bladen, hierdoor krijgen de bladen een karakteristieke vorm die niet bij de nieuwe ketting past. Door met een nieuwe ketting op versleten bladen te fietsen, kunnen zowel de oude bladen als de nieuwe ketting beschadigd worden. De enige oplossing is dan ook de bladen te vervangen.

Gister ben ik dus naar de fietsenmaker gegaan voor de onderdelen. De juiste cassette (achterbladen) hadden ze liggen, maar er waren geen voorbladen voor op mijn oude crankstel. Het crankstel zou dus in zijn geheel vervangen moeten worden. Dit bleek best duur en de jongen bij de fietsenmaker zag mij wikken en wegen. Hij stelde voor dat ik bij andere fietsenmaker zou kunnen proberen de juiste bladen te vinden zodat niet het hele ding vervangen hoefde te worden. Ik ben toen bij de eerst volgende fietsenmaker naar binnen gestapt. Die had wel een heel crankstel voor me, voor minder dan de helft van de prijs dan bij de vorige fietsenmaker. Waarschijnlijk is deze wel meer bedoeld voor stadsfietsen, maar hij moet me wel naar Bern kunnen brengen denk ik.

Savonds heb ik samen met Victor en Lucas de onderdelen op de fiets gezet. Victor is ontzettend handig en onderhoudt en repareert de spinningfietsen in de sportschool. Wanneer we vastliepen, las Lucas voor wat er op internet stond en gaf Victor mij instructies over wat ik moest doen. Nadat ik vanochtend de wielen in mijn fiets had gezet, waren alle rare tikjes en bijgeluiden weg!

Ik behoor tot de categorie onhandig. Dus als ik dit kan, kan bijna iedereen met de juiste tools, youtube en de hulp van handige jongens, zelf een fiets opknappen.

Bedankt voor de hulp, mannen!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten